En annan Mamma!

Därför jobbade vi med En annan mamma

I början på februari hörde Linda-Olivia Olofsson av sig till oss. Hon sitter i Kvinnohusets styrelse och undrade om vi ville göra en insats för lokalsamhället i Örebro. En insats som gjort stor skillnad i tolv års tid, för de kvinnor och barn som söker skydd hos Kvinnohuset i Örebro.

Vi sa självklart ja.

Kampanjen föddes 2011, som ett initiativ av Yvonne Andersson, då AD på reklambyrån Strateg Agency. Sedan dess har kampanjen samlat in värdefulla pengar år efter år och blivit en naturlig del av Mors dags-firandet i Örebro. 

I år fick dock kampanjen helt nya förutsättningar, när Strateg valde att kliva av projektet och lämnade över stafettpinnen till Kvinnohuset själva.

Så, i februari hörde Kvinnohuset av sig och frågade om vi på We dig it ville ta oss an uppdraget att ta kampanjen vidare. I april lanserade vi därför med stolthet kampanjen En annan mamma.

Vi gjorde ut alla delar för marknadsföringen – en sex veckor lång kampanj där vi varje vecka publicerade en ny film med fakta tagen från Kvinnohusets verksamhetsberättelse. En viktig parameter för kampanjen var nämligen att sprida kunskap om Kvinnohusets verksamhet – hur den fungerar och hur många som behöver söka stöd och skydd hos dem. Och inte minst – vad kampanjens pengar går till.

Under kampanjen gjorde vi detta:

  • Vi tog fram armband i nya årsfärger, signerade vår AD Peter Söderlund som valde härligt vårgröna och syrenlila. För att vara snälla mot miljön har vi också valt att satsa på att sälja tidigare års armband.
  • Digital annonsering i sociala medier – Facebook, Instagram och LinkedIn
  • Vi startade en Linkedin-sida för En annan mamma
  • Vi byggde en ny landningssida för kampanjen, med en e-handel.
  • Vi jobbade organiskt med en En annan mammas sociala medier (de icke betalda-inläggen)
  • Vi tog också fram printannonser till NA, bussannonser, kort att trä armbanden på, affischer och bordspratare till alla butiker och andra verksamheter i Örebro som sålde armbandet (över 70 st).
  • Vi packade och skickade ut de armband som beställdes via e-handeln. Vi hjälpte också till att packa de armband som butiker och andra verksamheter skulle sälja, i Örebro city.
  • Vi stod på Marknadsafton tillsammans med Kvinnohuset och sålde armband.
  • Vi anordnade ett yogapass på Creative house eventyta, där intäkterna från passet gick direkt till kampanjen.
  • Vi bjöd in Kvinnohusets ordförande, Josefine Guldbrand, att föreläsa på Creative house husfest.
  • Vi utmanade lokala företag att stötta kampanjen – något vi definitivt kommer att jobba mer med nästa år.

Resultatet

Förra året drog kampanjen in 157 000 kr 

I år fick vi in hela 174 134 kr 

Vi riktar ett extra stort tack till Kamtech som gick in som huvudpartner till projektet. Och våra egna fina kunder Hörmann Svenska AB, Vågen & Krämaren samt City Örebro som också gått in som partners, och hjälpt till på olika sätt för att kampanjen ska kunna flyga.

Övriga sponsorer var också:

NA, Xponera media och Svenska kyrkan. 

Kontakta mig så berättar jag vad vi kan göra för er.

Johanna Bister
Strategisk Rådgivare

Mail: johanna@wedigit.se
Telefon: +46 70 – 823 02 16

Adress:
Älvtomtagatan 12
703 42 Örebro

Kontakt:
Johanna Bister
‭+46 70 – 823 02 16‬
johanna@wedigit.se

We dig it Sweden AB
Org. nr: 559319-6255