Därför ska du annonsera på Facebook
Går du också och funderar på om det är rätt att annonsera på Facebook. Vi har fått frågan så många gånger nu; “Är Facebook verkligen en kanal att räkna med? Jag är aldrig där längre…” Men… Det är den! Människorna är där, och de är otroligt aktiva. Vi ser det varje gång vi gör en kampanj i sociala medier, beviset på att människor är där och ser annonserna vi gör. Och inte bara ser dem – de interagerar med dem med likes, delningar och kommentarer. Särskilt det som kallas för sponsrade inlägg får hög engagemangsgrad, troligen eftersom de skapats med utgångspunkten att vara just organiska inlägg, riktade mot målgruppen med målet att engagera.
Tips! Läs också: Så jobbar We dig it med det organiska flödet i sociala medier
Den målgruppen når du när du annonserar på Facebook
Även evenemang på Facebook har en tendens att flyga. Särskilt evenemang riktade mot barn, då vaknar minsann mammor och mormödrar till liv. Och jo, det kan vi säga baserat på data. Kvinnor är mer aktiva på sociala medier än vad männen är generellt sett. Särskilt när det handlar om besöksnäring och shopping. Männen är där, men de är inte lika interaktiva.
Och hur är det då med målgruppens ålder? Inte helt oväntat hittar du den lite äldre målgruppen här, säg från 45 år och uppåt har vi den största aktiviteten. Är det din målgrupp? Den kanske mest köpstarka av alla i Sverige? Grattis säger vi, då är det bara att köra igång med att annonsera på Facebook.
Gör målgruppsanalysen innan du annonserar på Facebook
Det som är viktigt att tänka på är att göra ett bra förarbete som svarar på vilken din potentiella målgrupp är. Förutom ålder och kön handlar det om beteende och intressen – vilka är dessa? Uppskattar de rörligt eller stilla material? Alla insikter är värda att ta med sig i arbetet när du designar och skriver copy för din kommande kampanj.
Summa summarum – därför ska du annonsera på Facebook
- Kanalen lever och är högst aktiv.
- När din målgrupp är den lite äldre, från cirka 35 och uppåt.
- När du vill skapa annonser som driver köp.
- När du vill skapa interaktivt engagemang.
- När du vill marknadsföra ett fysiskt eller digitalt event.
Kom ihåg att A- och B-testa
Ännu en viktig del att ha med sig i arbetet med annonsering på Facebook är möjligheten att A- och B-testa budskap och olika format. Exempelvis om flödet ger mest effekt, eller stories. Därför jobbar vi alltid med optimering under kampanjernas gång, för att se till så att allt rullar som det ska men också kunna dra insikter längs med vägen så att du får så mycket bang for the buck som möjligt.
Anledningen till att vi diggar digital marknadsföring är just mätbarheten. Möjligheten att hitta svaren där i all data, via webbanalys. Det sköna i kråksången är att om du tror det minsta att Facebook kan vara den kanal där du når rätt målgrupp, då är det bara att köra igång, testa och sedan utvärdera löpande. Kul är det också!
Tror du att din målgrupp finns på Facebook?
Kontakta oss så berättar vi vad vi kan göra för er.