Att skriva nyhetsbrev som säljer
E-posten är död, sa man redan för 15 år sen. Men det var ungefär som när Svenska Dagbladet la rubriken i mun på Ines Uusman och kallade www för en surrande fluga – helt fel. Nej, e-posten lever. Och lever gott. Speciellt om du skapar nyhetsbrev med innehåll som tilltalar din läsare.
Den här artikeln handlar om att skriva nyhetsbrev som säljer.

Kort ordlista för nyhetsbrev
- Avsändarnamn – Namnet som nyhetsbrevet skickas från
- Subject line / ämnesrad – nyhetsbrevets ärendemening
- Preview text – visas i mottagarens inbox efter ämnesraden, ca. 150 tecken
- Öppningsgrad – den procent av mottagarna som öppnat ditt nyhetsbrev
- CTA – call to action – knapp eller länk som uppmanar till handling
- CTR – click through rate. Den procent av öppnande mottagare som klickat sig vidare från ditt nyhetsbrev till din landningssida
- CR – conversion rate – konverteringsgrad. Andelen besökare som genomfört ett köp
- A/B-test – test av två alternativ som skickas till 50% vardera av din målgrupp
Effektiv E-postmarknadsföring
När nyhetsbrev skrivs med rätt timing, utifrån vad mottagaren vill ha och har behov av och inspireras av är e-post ett fantastiskt säljredskap. Faktiskt pratas det om att e-mail är ett av de mest effektiva digitala marknadsföringskanalerna idag.
Vi diggar e-post 💌
Vare sig dina mail skickas direkt från din köpprocess, skapas och skickas manuellt via ditt e-postsystem eller automatgenereras ur ett tredje system är det viktigt att de andas din grafiska profil. Dina kunder ska snabbt känna igen sig i ditt uttryck och förstå att det är du som är avsändare. Det skapar förtroende och förtroende skapar affärer.
Behöver du hjälp med att designa dina mallar för e-postkommunikation? Det kan vi hjälpa dig med, så att du får in dem direkt i det e-postsystem du jobbar i.
Processmail, kampanjmail, nyhetsbrev. Olika typer av e-postaktiviteter fyller olika syften. Några saker de har gemensamt är att de:
- Bygger relation till dina kunder
- Driver trafik
- Är kostnadseffektiva
- Enkla att mäta effekten av
Processmail skapar tillit
Processmail är en hygienfaktor för alla verksamheter med någon form av köp- eller bokningsprocess i sin webb. Du vet det där bekräftelsemailet och leveransinformationen. Kan också vara inbjudan till att ge ett omdöme i någon form.
När din kund har gått igenom din check-out triggas kommunikationen igång. De här mailen är viktiga! Prata enkelt, ge tydlig information, skippa onödigt prat, men våga alltid fira lite med din kund i ditt bekräftelsemail!
Här har du chans att starta en långsiktig relation. Ta den!

Nyhetsbrev driver trafik
Ditt nyhetsbrev skickar du med jämna mellanrum. Du väljer själv hur ofta, men har du bestämt dig för en gång i veckan – håll dig till det. Passa på att testa dig fram med innehållet. Påminn om den där kampanjen. Länka till senaste nytt på bloggen. Tipsa om nyheter i ditt utbud. Berätta om någon som använt sig av dina produkter eller tjänster. Möjligheterna till innehåll är oändliga.
Koppla ditt nyhetsbrev mot din innehållsstrategi och se till att det blir en viktig kanal för hur du sprider ditt innehåll.
Kampanjmail driver affärer
Är kampanjer och rabatter något som du kan och vill arbeta med? Här kommer du i så fall att kunna se tydliga, och snabba resultat. Exempel på aktiviteter som vanligtvis fungerar mycket bra kan vara:
- Rabatter på utvalda produkter eller tjänster
- Korta kampanjtoppar där du rabatterar hela ditt sortiment
- Eller boka/köp före alla andra
Löften om rabatter är också ett supereffektivt sätt att rekrytera nya nyhetsbrevsprenumeranter.
Kampanjer fungerar också kalasbra att automatisera.
Effektiv e-postmarknadsföring med marketing automation
Marketing automation är en programvara för automatiserad marknadsföring. Ooh, läs den där meningen igen. Marketing automa… Torrt, eller hur? Men det som låter tråkigt kan vara riktigt roligt på sista raden i din uppföljning av månadens försäljning!
Och marketing automation är fantastiskt när du vill samla information om dina kunder för att möjliggöra personaliserade mail som uppskattas och säljer dina produkter eller tjänster.
De flesta e-postverktyg erbjuder marketing automation idag.
Att automatisera din marknadsföring handlar om att sätta upp ett eller flera mail som vid vald tidpunkt eller trigger skickas iväg till de mottagare som uppfyller kraven i de inställningar du utfört.
Exempel kan vara:
- Övergiven varukorg / påminnelse (4 timmar efter sista aktivitet i varukorg)
- Bilen går bra? / återaktivering (3 månader efter genomförd bilservice)
- Medlemsdagar / återaktivering (fasta medlemsdagar 1g/månad)
- Vi saknar dig / återaktivering (Inaktiv kund 4 månader efter senaste köp)
- Din rabatt löper snart ut / påminnelse (6 arbetsdagar efter personlig rabatt)
- Har du sett alla nyheter? / återaktivering (inaktivitet + nya produkter i lager)
- Happy member anniversary / återaktivering (1 månad efter man signat upp för nyhetsbrev)
Tänk omtanke för din kund före säljsnack i din utformning så kommer du långt! Behöver du hjälp med att sätta en struktur för din marketing automation? Vi hjälper dig gärna. Bara att ringa, mejla, skicka röksignaler.

Optimera dina nyhetsbrev
Missa inte chansen att i varje nyhetsbrev eller kampanjmail optimera mailen för att skruva upp konverteringsgraden.
A/B testa nyhetsbrev
A/B-testa till exempel din subject-line, avsändarnamn och längd på dina nyhetsbrev. Ett A/B test går ut på att du skickar en A-variant till hälften av en mindre del av din mottagarlista och ett B-alternativ till andra hälften av den utvalda skaran prenumeranter. Kolla vilket alternativ som får bäst öppningsfrekvens och skicka sedan den varianten till resten av mottagarna.
Du kommer att lära dig MASSOR när du genomför sådana små A/B tester löpande.
Maxa din öppningsfrekvens
Din ämnesrad spelar stor roll. Korta subject-lines vinner ofta över långa, men huvudsaken är alltid innehållet. Det ska skapa nyfikenhet och se till att så många som möjligt öppnar dina nyhetsbrev. Fokusera på värdet du skapar för din läsare.
Om du ser att ett nyhetsbrev får låg öppningsfrekvens, skicka ut samma mail igen, men nu bara till de mottagare som ännu inte öppnat mailet. Passa på att justera din subject-line något så kommer du att se att din totala öppningsfrekvens stiger.
Driv trafik från till din webbplats
Variera längden i dina nyhetsbrev mellan ganska kort och riktigt kort. Långa nyhetsbrev blir sällan lästa. I alla fall inte hela vägen till botten, så lägg dina calls-to-action, CTA:er (uppmaning till handling) högt upp.
Bestäm dig för vilket mål ditt nyhetsbrev ska uppfylla. Hjälp sedan dina läsare att fokusera på en (1) sak. Keep it simple, yet sophisticated. När det blir för många val att ta ställning till riskerar du att tappa mottagaren.
Ett knep som funkar bra är att börja med en kort text, som följs av en knapp, fortsätt med ytterligare uppmuntrande text och lägg sedan till en till knapp. Med en annan knapptext, men samma länk till din tilltänkta landningssida.
Det här var några snabba exempel på hur du kan optimera dina nyhetsbrev. Vi har fler på lager. Lust med ett prat? Vi bjuder på nyhetsbrevspratfika på kontoret.
Kom igång med nyhetsbrev 📬
Har du inte jobbat med nyhetsbrev för ditt företag tidigare? Vi hjälper dig att komma igång! Vi börjar med de stora penseldragen, som att sätta ett mål och en strategi för arbetet. Var beredd på frågor som:
- Varför vill du använda dig av e-post i din marknadsföringsmix?
- Vilka förväntningar har du för vad satsningen ska ge?
- Har du en upparbetat mottagarlista eller behöver du rekrytera prenumeranter?
- Vilken typ av innehåll vill du dela?
- Finns en innehållsstrategi på plats?
- Har du tillgång till det innehåll du vill dela eller behöver du hjälp med produktion?
- Hur arbetar du med kampanjer och rabatter idag?
- Vilka kostnader kommer satsningen att innebära?
- Har du en designmall spikad?
Är du nyfiken på e-postmarknadsföring?
Låt oss ta en kaffe så kan vi prata mer om nyhetsbrev som både säljer och skapar lojalitet.