Back to the 90’s – en kampanj för Västerås City

Bakgrund

Västerås Citysamverkan (framåt kallad Västerås City) är en medlemsorganisation med målet att skapa en levande stadskärna. För att göra det handlar deras verksamhet till stor del om att anordna olika typer av event i centrum, som ska locka framför allt västeråsarna att åka in till just city.

I slutändan handlar besöken så klart om att få de lokala aktörernas verksamheter att blomstra. Alltifrån restauranger och caféer till detaljhandel och andra typer av tjänsteverksamheter som tandläkare, frisörer till fastighetsägare.

Utmaning

I höstas fick vi på We dig it därför uppdraget att göra en kampanj utifrån temat 90-talet. Tanken var att skapa en sammanhållen känsla i city, där kampanjen både tapetserades fysiskt och digitalt. 

Lösning – en grafisk identitet som tapetserade Västerås

För att hitta den rätta viben av 90-talet började vi arbetet med research, så klart. Vad var egentligen trendigt på 90-talet? Hur klädde vi oss, vad lyssnade vi på och hur såg inredningen och mattrenderna ut? Gissa om vi hade kul i den här fasen.

Utifrån det vi hittade  – Pandora, pasteller, MTV, gelehallonkaktusar, plankstek och drinkar (vilken?) och mycket mer – ritade vår designer Peter ett mönster som blev grunden till hela kampanjen. Pastelligt och med inslag av grafiska ikoner, och om du kikar noga ser du att bakgrunden består av bokstäverna i namnet Västerås. 

Mönstret blev så klart rörligt också digitalt, för att fånga ögat. Peter tog också fram en logga som fick illustrera hela eventet – som också trycktes på t-shirtar som alla medlemmar kunde använda under eventet, samt ett kit för butiker att använda med affischer och stickers.

Resultat 

Massiv tapetsering, kan man säga att resultatet av kampanjen var. I en utvärdering efteråt var känslan hos medlemmarna att man såg kampanjen överallt, och att det var positivt och härligt att citykärnan gick ihop och gjorde något tillsammans. 

Rent statistiskt då? 

Jo, i det organiska flödet jobbade vi kontinuerligt med inlägg som visade olika 90-tals-fenomen. Vi tog pulsen på västeråsarna och frågade om deras 90-talsminnen, och delade under själva shoppinghelgen vad verksamheterna i stan gjorde för nåt. 

Det mest engagerande inlägget blev lite otippat detta gäng hos Tandläkarna Andrén, som gick all in med tishorna.

Premiär för Tiktok

Förutom det organiska arbetet gjorde vi också annonsering på både Facebook och Instagram. Dessutom hade vi premiär för Västerås City på Tiktok – och vilken succé sen!

Kampanjen för Facebookeventet gav 304 ja tack.

Tiktok-annonsen gick otroligt bra med en grym CPM (kostnad per tusen visningar) på 18 kr. Totalt antal personer som nåddes av annonseringen på just den kanalen blev 41 602 personer, där majoriteten var mellan 18 och 34 år.

Om vi slog ihop samtliga digitala kanaler blev siffrorna:

  • Visningar: 360 402*
  • Räckvidd (antal personer): 118 089 
  • Klick: 1 465 
  • Kampanjperiod: 13 september – 4 oktober 2022

Dessutom annonserade vi via Googles displaynätverk, vilket gav ytterligare 82 400 visningar.

Sammanlagt kändes kampanjen som en riktig succé!