SEO som får dig att synas i sökresultaten
Vi diggar SEO för att det driver relevant trafik till din webbplats. För att konverteringen från det organiska söket ofta är draghästen bland digitala kommunikationskanaler (om du har tänkt igenom din SEO-strategi, vill säga). Och för att sökmotoroptimering inte bara är en digital marknadsföringskanal utan en god förebild för sidstrukturen i en väl fungerande webbplats.

Så jobbar vi med SEO
När vi tar oss an ett UX-uppdrag där vi ska bygga eller bygga om en webb brukar vi alltid vilja titta på sökbeteende för vår uppdragsgivares affär. Vi undersöker:
- Vilka fraser använder kunderna för att hitta hit?
- Är webbplatsen optimerad för gällande sökbeteende?
- Hur rankar webbplatsen på relevanta sökord?
- Varför rankar webbplatsen som den gör?
Det där med ranking är väldigt viktigt. Värt att bena ut en smula.
Vad är ranking?
Ranking är sökmotorns sätt att räkna fram och rangordna vilket innehåll som är mest relevant för en specifik sökfras.
En webb vill ranka högt och ligga i topposition, alltså de 3 översta sökresultaten i det organiska söket, på de största sökmotorerna. Det är ett kvitto på att en webb med dess innehåll lever upp till användarnas sökintention – och de får vad de letar efter, enkla snabba svar på sin sökfråga.
Nedan finns en lista på viktiga delar som sökmotorer premierar i sin ranking.
Rankingfaktorer
- Relevant innehåll – jo, content is king, som det brukar heta
- Bra inlänkar – andra webbar som länkar till dig
- Rank Brain – Googles AI, lär sig vad besökarna är ute efter baserat på deras beteende
- Mobilupplevelse – se till att utveckla för en klockren mobilupplevelse
- Sidladdning – städa i koden och arbeta med moderna bildformat
Läs också: Därför ska du jobba med SEO

Från offert till färdig SEO-strategi
Vi brukar vilja ånga på när vi arbetar igenom din webbplats. Insikter från sökordsanalys och SEO-strategi behöver ofta vidare i vårt team för att ge mer kött på benen till UX-designer och UX-writer. Ofta delar vi in arbetet i tre steg, beroende på dina behov.
- Vi börjar med sökordsanalysen.
- Sätter sedan ett förslag på SEO-strategi.
- Och ibland efterfrågas också en innehållsstrategi, mycket för att just innehållet i webbplatsen är en stark bidragande faktor till god ranking.
Sökordsanalys
I en sökordsanalys tittar vi på dina kunders sökbeteende. Vilka sökfraser är viktiga och hur står vi oss i konkurrensen om trafiken för sökbeteendet. En sökordsplan växer fram som är din att använda när du sedan sökmotoroptimerar din webbplats. Vi skapar oss också en förståelse för hur din webbplats är uppbyggd och ser vilka eventuella tekniska utmaningar vi behöver angripa. Vi stämmer av hur sökmotorer ser på din webb ur användarens perspektiv och slutligen bildar vi oss också en uppfattning om vilka som länkar till dig och hur de gör det.
SEO-strategi
När sökordsanalysen är på plats har vi en god bild av var dina möjligheter finns och tar med hjälp av den fram en SEO-strategi för din webbplats. Vi rekommenderar lämpliga SEO-aktiviteter och prioriterar de lägst hängande frukterna först. Oftast brukar det vara att optimera viktiga SEO-parametrar, som sidtitlar, H1:or och metabeskrivningar. Vi hjälper dig därför att ta fram en mall på hur du optimerar dem och snabbt kommer in i ditt SEO-tänk.
Innehållsstrategi
Med analys och plan på plats är det innehållet kvar – en viktig del i att framgångsrikt driva relevant trafik. Här behöver vi fördjupa oss i dina kunders behov. Vi samtalar gärna med några av dem och lyssnar till hur de pratar, vilket vokabulär de använder när de omnämner ditt erbjudande, vilka förväntningar de har på ditt tjänsteutbud och hur de hamnat på din webbplats. Sådana intervjuer ger fantastiska insikter, som också kommer UX-designer och UX-writer till nytta. Dels hjälper de oss att skapa en spot on voice-and-tone guide för ditt innehållsarbete och ger också goda idéer till en redaktionell plan.
Vi levererar med genomarbetade presentationer och malldokument. De fungerar som en riktlinje för dig i ditt fortsatta SEO-arbete. Det är viktigt för oss att det vi lär oss tillsammans i ditt SEO-projekt är till för att du sedan ska känna att du kan ta arbetet vidare på egen hand och ha full koll på vad du gör.
Ett SEO-projekt med We dig it är inte bara en leverans. Man skulle kunna kalla det en utbildning. Också.
Nyfiken på hur SEO kan lyfta er affär?
Låt oss ta ett första möte!