Undvik paniken med Google Analytics 4

Har ditt företag inte implementerat Google Analytics 4 än? Då är det hög tid att ta tag i den frågan.

Man kan säga lite visuellt talat att solnedgången har börjat för Google Analytics Universal. Någon gång under försommaren 2023 stängs Universal ner och för att inte gå miste om viktig data då är det smartaste du kan göra att sätta upp GA4 redan nu, och låta den börja jobba parallellt med ditt Universal-konto. Annars riskerar du att förlora historisk data, vilket gör att du om ett år inte kan jämföra dina aktuella siffror med den data du har idag.

Om du inte har möjlighet att sätta upp hela konverteringsspårningen kan det vänta. Men själva kontot behöver du skapa NU.

Vi är certifierade i Google Analytics 4 och kan stötta dig i implementeringen.

Några tips på skillnader mellan GA4 och GA Universal

I Google Analytics 4 finns nya funktioner att upptäcka, vilket är viktigt att tänka på och ännu en anledning till att köra igång den nya versionen redan nu för att få koll på vilka skillnaderna är. Då kan du jämföra hur de olika versionerna funkar och förstå den nya funktionaliteten på ett bra sätt. 

Här har du några exempel på nya funktioner

  • Universal Analytics har stöd för fem måltyper: destination, varaktighet, sidor/session, smarta mål och händelsemål.
  • Google Analytics 4 har däremot enbart stöd för konverteringshändelser.
  • Universal Analytics finns två användarmätvärden, vilket är totalt antal användare och nya användare. Medan det i Google Analytics 4 istället finns tre användarmätvärden: “totalt antal användare”, “aktiva användare “och “nya användare”.
  • Google Analytics 4 har vi lämnat avvisningsfrekvens som ett mätetal, det som vi till vardags pratar om som “bounce rate”. Nu pratar vi nu istället om engagemangsgrad vilket ju är ett mer positivt mätetal.
  • Konverteringsspårning via Google Tag Manager (GTM) funkar inte på samma sätt i Universal som i GA4. Därför behöver ny konverteringsspårning sättas upp så att du säkerställer att rätt konverteringspunkter spåras på rätt sätt även i GA4.

Så – ta tag i Google Analytics 4 så snart som möjligt, för att vara säker på att du inte tappar viktig data när Universal går i graven. Och om du känner att ni behöver hjälp med detta är du välkommen att ta kontakt med oss. Vi är certifierade i Google Analytics 4 och har all kompetens som behövs för att stödja dig i arbetet med analys av data.

Behöver du hjälp med Google Analytics 4?

Hör av dig så tar vi ett möte