Ett vin med hjärta för Örebro

Bakgrund

Örebroföretaget Old road and friends lanserade under december 2023 ett helt nytt vin under varumärket Örebros röda. Vinet produceras i Spanien, där etiketten också trycks på i produktionen. Uppdraget vi på We dig it fick var att skapa en logga för Örebros röda, och själva etiketten samt en grafisk profil.

I samband med lanseringen byggde vi så klart också upp ett flöde i sociala medier för att sprida nya produkten lokalt. Plus att vi fick skapa lite härlig merch i form av t-shirts och kepsar till lanseringsfesten som hölls på Stå Pinxos.

Tanken med Örebros röda var dels att göra en kul grej lokalt, men också att kunna nå en bredare produkt med ett enklare vin som kan falla många i smaken, och till ett rimligt pris.

Lösning

Eftersom Örebros röda är ett lokalt vin ville vi hitta tydliga lokala symboler att plocka in i etiketten. Vår designer Peter satte igång ett kreativt arbete där han testade sig fram med de byggnader som vi tyckte var “mest Örebro”; slottet, Svampen, Nicolaikyrkan, Krämarhuset och Engelbrektstatyn.

Resultat

Som du ser i vår casefilm på Instagram, Facebook och LinkedIn målade Peter upp flera olika lager i etiketten, med akvarell-känsla. Rött och rosa blev grundfärgerna som vi sedan också använt i inläggen på Instagram. Tonen är lättsam och vi använder gärna lite humor mellan varven.