Den digitala marknads­föringen ökade affärerna med 165%

Bakgrund Welingo

Welingo är ett företag vars affär går ut på att vara förändringsledare inom mänsklig kommunikation. De hjälper med andra ord företag i förändringsarbeten att kommunicera bättre, både med varandra internt och ut mot sina kunder. 

Under 2022 bytte företaget namn, och gick från etablerade Tele Coaching till nya Welingo. Ett steg i att utveckla affären och gå mer mot att stötta företag i all form av kommunikation, och inte bara med fokus på telefonsamtal som namnet tidigare antydde.

Utmaning

Ett företag som Welingo arbetar så klart B2B primärt, och där kan det vara klurigt att veta ibland vilken av alla kanaler som kommer att fungera bäst för försäljningen. Är det LinkedIn, där vi rör oss i våra professionella jag, eller är det till exempel på Google ads när vi googlar oss fram till en lösning på utmaningar som våra företag står inför?

Svaret har visat sig vara det senare – Google ads sök.

Lösning

Det är när människor googlar loss på frågor vi funderar över som vi är väldigt djupt ner i den så kallade försäljningstratten. Intentionen är hög, vilket betyder att när vi faktiskt får svar på “hur leder jag bäst på distans” eller “svåra samtal chef” av Welingo som kan stötta i just sådana frågor, så tar vi gärna kontakt och ber om en offert.

Genom att annonsera på relevanta sökord för just Welingo, och vässa flödet på hemsidan steg för steg, kan vi se ett häpnadsväckande resultat vad gäller affärer.

Resultat

Jämfört med 2021 har Welingo 2022 ökat antalet affärer som kommit in via den digitala marknadsföringen med 165%, och vi ser för varje månad när vi fortsätter med annonseringen på Google sök att det fortsätter strömma in leads i en stadig ström.

Vi kan också se att:
  • Affärer via hemsidan och marknadsföringen stod för 12 procent av affärsvärdet 2022, jämfört med 4 procent 2021.
  • Under 2022 var snittaffär från den digitala marknadsföringen 27 procent högre än snittaffär från övrig försäljning.

Nästan värt att fira med tårta och bubbel, eller hur? 

För att summera det lyckade samarbetet under året kommer här ett utdrag från Slack (där vi kontinuerligt snackar med våra kunder), från Maria en snöig torsdag i januari:

Just det förresten, måste återkoppla en rolig grej. Igår var jag med på ett första kundmöte som var ett sådant bra exempel på ett effektivt flöde! Den potentiella kunden sa att hon hade googlat runt lite, laddat hem en guide, gillat det hon läste, och fyllde i formulär för att boka möte med oss. Leadet kom in fredag eftermiddag och på tisdag förmiddag var första kundmötet.
Maria Backsell, utvecklingschef
Welingo

Hipp hurra säger vi. 2023 gör vi det ännu bättre!