Fatta inte fel beslut baserat på fel data

Det börjar bli en utmaning att spåra kundernas beteenden, och veta vilken kanal som drivit kunden till just din hemsida. Förr kunde du till och med se specifikt vilka kunder som varit inne på din hemsida och hur de agerat. Men idag blir spårningen allt svårare.

Uppdatera din spårning av data genom server-side tracking

På sikt kommer troligen browser cookies att försvinna helt och hållet, vilket betyder att server-side tracking är enda lösningen framåt för att du ska kunna få svar på frågor som är kritiska för att veta vilka av dina insatser digitalt som ger effekt. Som vilka kanaler som ger trafik, och vilka kanaler som ger konverteringar i form av leads, köp eller andra viktiga händelser på din hemsida.

Allt fler tackar nämligen nej till att bli spårade via den cookie banner som idag är lagligt krav på att ha på plats, vilket gör det omöjligt att veta vilken kanal som genererar mest pengar i slutändan. Men det finns en lösning – server-side tracking.

Så fungerar server-side tracking

Server-side tracking betyder att vi sätter upp en cloud server dedikerad till dig som kund, som hostar datat istället för användarens browser. Server-side tracking betyder alltså att vi skickar användarens data till en webbserver först, innan den överförs till spårningsplattformen – exempelvis Google Analytics. En lösning som är helt GDPR-kompatibel.

Vilka är fördelarna med server-side tracking?

De huvudsakliga fördelarna är:

  • Att vi kan koppla förbi webbläsarbegränsningar, annonsblockerare och intelligent tracking prevention (ITP), vilket resulterar i mer korrekt datainsamling.
  • Du får bättre kontroll: genom att flytta spårningen till din server blir datainsamlingen förstapartsdata och ger dig större kontroll och äganderätt. Du bestämmer vilken data som ska spåras och vart den ska skickas.
  • Gör processen integritetsvänlig – eftersom det är förstapartsdatainsamling är det GDPR-kompatibelt.

Om vi inte gör detta, utan fortsätter förlita oss på traditionell webbanalys via webbläsare, får du inte en komplett och korrekt bild av dina kunders beteende på din hemsida.

Behöver du hjälp med server-side tracking?

Hör av dig så tar vi ett möte!