En annan mamma – en kampanj för Kvinnohuset i Örebro

en annan mamma

Bakgrund

I början på februari 2022 hörde Linda-Olivia Olofsson av sig till oss. Hon sitter i Kvinnohusets styrelse och undrade om vi ville göra en insats för lokalsamhället i Örebro. En insats som gjort stor skillnad i tolv års tid, för de kvinnor och barn som söker skydd hos Kvinnohuset i Örebro.

Vi sa självklart ja.
Kampanjen föddes 2011, som ett initiativ av Yvonne Andersson, då AD på reklambyrån Strateg Agency. Sedan dess har kampanjen samlat in värdefulla pengar år efter år och blivit en naturlig del av Mors dags-firandet i Örebro. 

I år fick dock kampanjen helt nya förutsättningar, när Strateg valde att kliva av projektet och lämnade över stafettpinnen till Kvinnohuset själva.

Så, i februari hörde Kvinnohuset av sig och frågade om vi på We dig it ville ta oss an uppdraget att ta kampanjen vidare. I april lanserade vi därför med stolthet kampanjen En annan mamma.

Lösning

Vi gjorde ut alla delar för marknadsföringen – en sex veckor lång kampanj där vi varje vecka publicerade en ny film med fakta tagen från Kvinnohusets verksamhetsberättelse. En viktig parameter för kampanjen var nämligen att sprida kunskap om Kvinnohusets verksamhet – hur den fungerar och hur många som behöver söka stöd och skydd hos dem. Och inte minst – vad kampanjens pengar går till.

Under kampanjen gjorde vi detta:

  • Vi tog fram armband i nya årsfärger, signerade vår AD Peter Söderlund som valde härligt vårgröna och syrenlila. För att vara snälla mot miljön har vi också valt att satsa på att sälja tidigare års armband.
  • Digital annonsering i sociala medier – Facebook, Instagram och LinkedIn
  • Vi startade en Linkedin-sida för En annan mamma
  • Vi byggde en ny landningssida för kampanjen, med en e-handel.
  • Vi jobbade organiskt med en En annan mammas sociala medier (de icke betalda-inläggen)
  • Vi tog också fram printannonser till NA, bussannonser, kort att trä armbanden på, affischer och bordspratare till alla butiker och andra verksamheter i Örebro som sålde armbandet (över 70 st).
  • Vi packade och skickade ut de armband som beställdes via e-handeln. Vi hjälpte också till att packa de armband som butiker och andra verksamheter skulle sälja, i Örebro city.
  • Vi stod på Marknadsafton tillsammans med Kvinnohuset och sålde armband.
  • Vi anordnade ett yogapass på Creative house eventyta, där intäkterna från passet gick direkt till kampanjen.
  • Vi bjöd in Kvinnohusets ordförande, Josefine Guldbrand, att föreläsa på Creative house husfest.
  • Vi utmanade lokala företag att stötta kampanjen – något vi definitivt kommer att jobba mer med nästa år.

Resultat

2021 drog kampanjen En annan mamma in 157 000 kr
2022 fick vi in hela 174 134 kr

Facebook och Instagram överlägsen med konverteringarna

Under sex veckors tid la vi en matta av annonsering på Facebook, Instagram och LinkedIn. Den mesta försäljningen gick helt klart via Facebook och Instagram som gav 893 köpta armband. Räckvidden, det vill säga antalet visningar för annonseringen, var 450 000, och antalet klick under annonseringsperioden var 2 300.

LinkedIn visade sig funka bäst för att rikta sig just mot företag och erbjuda dem att skänka en summa mot att vi visade upp deras engagemang i vårt flöde – inlägg som de själva sedan kunde lägga upp i sina flöden för att visa på sitt fina och godhjärtade CSR-arbete. Win win!

Vi riktar ett extra stort tack till Kamtech som gick in som huvudpartner till projektet. Och våra egna fina kunder Hörmann Svenska AB, Vågen & Krämaren samt City Örebro som också gick in som partners, och hjälpte till på olika sätt för att kampanjen ska kunna flyga.