Så fungerar annonsering med Google shopping

Är ditt företag produktfokuserat och säljer produkter via en e-handel så kan Google ads shopping-kampanjer hjälpa dig driva på försäljningen online. Google shopping-annonser är en smart och kraftfull lösning som visar potentiella kunder ditt företags produkter högst upp på sökresultatet baserat på användarens sökord.

Så funkar Google shopping

Därför är det viktigt att jobba med just Google shopping

Undersökningar visar att 81% av köp som sker online börjar med en sökning på Google. Här finns därför en stor möjlighet att få potentiella kunder att hitta och faktiskt också köpa just dina produkter. Det som Google shopping-annonseringen kan åstadkomma för dig är att visa upp dina produkter när den som surfar runt söker på ett ord som är relevant för just dina produkter.

Om vi säger att du till exempelvis säljer smycken, är det rimligt att tänka sig att dina produkter ska visas upp på sökningar som är kopplade till exempelvis halsband, örhängen eller armband. Eller hur? Då visas dina produkter högst upp i sökresultatet när potentiella kunder söker efter den typ av produkter du säljer.

Google – världens mest slagkraftiga sökmotor

Dina annonser kan ha en rubrik, produktbeskrivning, en bild och ditt varumärkes namn. För lokala butiker kan faktiskt annonser i Google shoppingflödet vara relevant även om du inte säljer produkterna digitalt. Är intresset tillräckligt stort för just din produkt kan det motivera besökare som handlar online att besöka din butik personligen tack vare att du visat upp produkterna digitalt först. Google Shopping-annonser kan stärka ditt varumärkes förtroende tack vare recensioner och rekommendationer från andra köpare eller besökare.

Därför är det en fördel för både e-handlare och fysiska butiker att dra nytta av den här formen av annonsering.

Annonser på Google shopping ser till att dina produkter möter kunden vid rätt tillfälle.

Varför är det viktigt att ha Google shopping-annonser?

Googles shopping-tjänster erbjuder så mycket mer än bara köp, de stärker också ditt varumärke på olika sätt:

  • De ökar trafiken till din hemsida

Genom att implementera Google shopping i din marknadsföringsstrategi kan vi utveckla en shoppingkampanj som resulterar i kvalitativ trafik till din hemsida. Dessa annonser kommer höja klickfrekvensen i jämförelse med vad vanliga textannonser utan bild kan uppnå.

  • De genererar potentiella besökare av hög kvalitet.

När en besökare ser en produktbild av hög kvalitet är de mer benägna till att klicka på annonsen för mer information än när de bara ser en textannons. En bild säger mer än tusen ord och fångar därför besökaren och blir enklare en potentiell kund.

Ökar kännedomen om varumärket

När dina Google shopping-annonser börjar exponeras ökar varumärkeskännedomen för ditt företag. Om vi dessutom kombinerar din GooglesShopping-annons med dina Google sökannonser kan du potentiellt fördubbla din exponering för varje sökord som används.

We dig its digitala specialist övervakar alltid, och följer upp, sökordsstrategin och hur dina annonser levererar löpande. Varje månad rapporterar vi också hur det går och vilka förbättringar som har gjorts.

Så gör vi det – steg för steg
  • Produkt-, sökords- och målgruppsanalys
  • Uppsättning av Google Merchant Center
  • Uppsättning av annonskonto (om det inte redan finns ett)
  • Kampanjstrategi
  • Annonsinnehåll
  • Konverteringsspårning 
  • Kampanjoptimering
  • Rapportering månadsvis

Nyfiken på Google shopping som kanal?

Låt oss ta ett första möte!