Då är det rätt att annonsera på Instagram

Finns det någon kanal som är så lätt att försjunka sig i som Instagram? Till morgonkaffet, på bussen, i kön på Ica, innan sovdags… Scrollandet kan verkligen vara never ending. Och det ser vi som gynnsamt när det handlar om att annonsera på Instagram – för du vill ju vara där människor faktiskt befinner sig. 

Instagram är en kanal som passar extra bra för varumärkesstärkande marknadsföring, och här når du en lite yngre målgrupp. Reels har som bekant, tack vare föregångaren till formatet på TikTok, blivit en stark trend på Instagram senaste halvåret och det är av den anledningen smart att jobba med rörlig film och rörlig bild här – den får vingar på ett annat sätt än stillbilder. 

Hos We dig it har du ett team som ÄLSKAR Instagram.

Stories vs flödet när du ska annonsera på Instagram?

En stark trend att tänkt på när du ska annonsera på Instagram är att den lite yngre målgruppen gärna kollar stories snarare än det vanliga flödet av inlägg. Något att ha med sig i tanken när du designar kampanjer för just den här kanalen. Väldigt viktigt är också att ha med sig att stories har ett annat format med andra möjligheter än vad flödet har. Här kan du enkelt swipa uppåt och klicka dig bort från plattform – till ditt företags landningssida.

Instagram passar bra in i flerkanalsmarknadsföring.

En kanal som kräver bilder och film

Instagram föddes ju senare än Facebook, och blev direkt en kanal som framför allt fokuserar på bilder och film. Inte för att copyn i inläggen inte är viktig, men en bild som inte håller i kvaliteten drabbar direkt flödet, och minskar möjligheten att fånga intresset.

Fördelar med Instagram
  • En av de mest välanvända kanalerna digitalt
  • Bilder säger mer än tusen ord i den här kanalen.
  • Låter dig nå en bred målgrupp
  • Har flera varianter av flöden som passar för olika syften

Så jobbar vi med annonsering på Instagram

För att skapa relevanta annonser på Instagram måste vi börja med målsättningen, och att kika närmare på er målgrupp. Vem vill ni prata till och vad vill ni att personen ska göra när den ser din annons? Ska den komma till din butik? Din hemsida? Eller helt enkelt få en skön känsla av ditt varumärke?

Har du någon koll på sedan tidigare hur din målgrupp ser ut? Kvinnor eller män? Ålder eller intressen? Det finns mycket att klura på innan vi drar igång med att skapa innehållet till dina annonser. I en bästa av världar kan vi mejsla fram hur din drömkund ser ut, och därmed skapa budskap och design som tilltalar just den personen.

Nyfiken på att annonsera på Instagram?

Låt oss ta ett första möte!