Ny webb för Disab

Bakgrund
Industri är en nisch som ligger oss varmt om hjärtat, mycket för att det digitalt ofta är ganska eftersatt vad gäller hemsidor och trafikgenererande digital marknadsföring. Och vi gillar ju verkligen att göra skillnad.
Disab Vacuum Technology är ett företag med kontor i både Vallentuna och i Eslöv, som fokuserar på att ta fram mobila och stationära lösningar för att dammsuga smuts och damm i riktigt tung industri med hjälp av vakuum. För att tydliggöra sitt, faktiskt unika, erbjudande ville Disab göra om sin hemsida.

Lösning
Rent grafiskt började vi med att sätta en ny grafisk profil för Disab, med en lite mer kraftfull känsla i grafiska element och tydliga färger (grönt, rött och svart), som också gav utrymme för deras produkter att visa upp sig ordentligt. Tro oss, entreprenörerna som kör lastbilarna världen över ÄLSKAR sina schyssta åk och just därför vill vi visa upp dem så mycket det bara går på hemsidan – i ett manéer som känns lite coolare helt enkelt.



Hemsidan tog vi sedan fram enligt den process vi tycker är bäst för just hemsidor:
Sidstruktur
Wireframes
Slutdesign.
Vi började med en workshop utifrån det digitala ramverket See, think, do, care som hjälper oss att bena ut vilken typ av innehåll som behöver finnas för att möta upp kunder i olika faser av köpresan.
Efter det skissade vår designer Peter upp en tänkbar sidstruktur som visar vilka rubriker som behöver sättas i meny och eventuell stödmeny, och vilka sidor som i slutändan ska finnas med för att få med alla viktiga delar som besökaren behöver kunna hitta på just disab.se.
I nästa steg ritade vi upp trådskisser för att visualisera flödet och kundresan. Och när det väl satt på plats var det äntligen (jo, vi säger äntligen för det ör ju här den kreativa sidan släpps fram) dags för färg och form – det vi kallar för user interface (UI).
Disab.se finns på två språk idag (se även disab.com) och är byggd för att kunna lägga till fler språk i framtiden, med het egna flöden och möjlighet att visa exempelvis bara vissa produkter som säljs på vissa marknader.
Disab.se är byggd i WordPress.



Resultat
För både Disab.se och disab.com var sökmotoroptimering en viktig parameter, för att locka besökare som söker på termer kopplade till vacuum – eftersom Disab så klart då vill visa upp sig som ett bra svar på den typen av sökningar. Resultatet? Idag, 10 månader efter lanseringen, kommer cirka 30% av trafiken från organiskt sök, vilket då är den näst största källan till trafik.
Vi diggar Google Analytics 4
Tack vare att Chris satte upp Google Analytics och konverteringsspårning på hemsidan kan vi kontinuerligt följa upp viktiga KPI-er för en B2B-sida som Disab.
Exempel på vad vi kan rapportera tillbaka till kund är:
- Vilka sidor är mest lästa?
- Vilka kanaler levererar mest trafik?
- Vilka länder kommer trafiken ifrån?
- Hur många produktblad laddas ner via hemsidan varje månad?
- Hur många telefonnummer och mejladresser klickas det på varje månad?