När webbanalyser berättar allt du behöver veta
Webbanalys ligger i fokus på allt vi gör på We dig it. Användardatan som vi samlar in och analyserar lägger grunden för hur vi ska jobba med den nya marknadsföringsstrategin, alltifrån genomförande till resultat. I det här arbetet ingår planering av SEO-optimering, hantering av PPC-annonser och optimering av hemsidor.
Konsultation kring Google Analytics 4
Vi på We dig it har specialistkunskap i att sätta upp Google Analytics-konton och säkerställer att dina marknadsföringsinsatser mäts på ett korrekt sätt på din hemsida.
Låt webbanalysen styra din strategi
Det finns mycket som går att göra med data, om du vet hur du ska hantera den och vilka möjligheter som finns. Tjänster vi ofta gör för våra kunder är att sätta upp och konfigurera Google Analytics (Universal har vi lämnat lite bakom oss, it´s all about Google Analytics 4 nu).
Vi sätter upp konverteringsspårning och events beroende på vad ni tycker är viktigt att mäta i kundresan. Och vi implementerar gärna Google Tag Manager – nästan alla steg som tas på hemsidan kan spåras genom en implementering och konfigurering av Google Tag Manager.
Det här kan vi hjälpa till med
- Konfiguration av Google Analytics
- Analysera användarbeteendet på webben
- Skräddarsydda och anpassade mål och konverteringsspårning
- Konverteringsoptimering
- Google Tag Manager
- Definiera anpassade målgrupper för att förbättra träffsäkerheten på din annonsering över olika plattformar
Analysera användarnas beteende via webbanalys
När allt det finns på plats kikar vi gärna på användarnas beteende – hur integrerar dina besökare med dig under tiden de är på hemsidan? Det skapar mycket användbara insikter för att kunna förbättra en hemsida. När vi vet lite mer om användarnas beteende jobbar vi oftast med det som kallas för konverteringsoptimering – det vill säga utifrån insikterna om besökarens beteende ändrar vi hemsidan för att se om kundresan kan bli lite härligare. Här kommer gärna vår specialist på UX-design in och bidrar med sin kunskap. På så sätt kan vi med små medel tweaka hemsidan till att leverera mer försäljning, eller fler leads.
Vill du veta hur webbanalys kan utveckla din affär?
Låt oss ta ett första möte!