Stärk ditt varumärke med en grafisk profil

Våra dagar på We dig it går ut på att driva trafik för våra uppdragsgivare. Relevant trafik som skapar förutsättningar för nya affärer. Vi bygger webbar, skapar annonser och optimerar kampanjer. Ibland när vi får ett uppdrag att till exempel ta fram ett kampanjmanér eller skissa på en ny webb tar vårt arbete en omväg och vi landar i en ny startdepå. Det är något som skaver i paletten. Loggan är så 2003. Omvägen går via uppdatering av en grafisk profil. 

När du tappat stoltheten för din visuella identitet är det dags för en uppfräschning. Den ska ju ändå genomsyra all din kommunikation. Hela syftet med den är att föra en enhetlig dialog som stärker ditt varumärke. Dina färger, former, typografi, logotyp och din bildstrategi har som uppdrag att skapa igenkänning och på så sätt stärka dig som avsändare av de budskap du skickar ut.

En grafisk profil är ett måste om du vill hålla ihop din kommunikation.

Vad är en grafisk profil?

En grafisk profil är en viktig del av din varumärkesstrategi. Det är din visuella identitet och fungerar som en manual för ditt grafiska uttryck. Här ryms instruktioner för hur du bör använda din logga för att alltid presentera dig enhetligt. Eller hur och var du använder dina bilder på bästa sätt. En praktisk guide för din visuella kommunikation helt enkelt. 

En grafisk profil tar ofta formen av en PDF. Ha den som stöd när du sedan skapar mallar för nyhetsbrev, trycker nya tishor eller visitkort till kollegorna, skapar kampanjmaterial, facebookinlägg, roll-ups, sätter en printannons, ja eller ringer till oss om en uppdaterad webbdesign.

Låt den inte stå och damma till sig, den är till för att användas och var inte rädd för att uppdatera den från tid till annan.

Vad innehåller en bra grafisk profil?

Din grafiska profil ska inte bara innehålla regler och fyrkantiga måsten. Den ska inspirera också. Skapa stolthet i organisationen.

Olika företag har olika behov av sin grafiska profil, men de allra flesta innehåller i grund och botten:

  • Logotyp och enkla instruktioner om hur den ska användas och var
  • Typografi – ett eller två typsnitt och hur de samspelar med varandra
  • En färgpalett och exempel på hur du använder färgerna tillsammans och var och en för sig
  • Ett bildmanér så att du har koll på ditt uttryck för bilder
  • Mockup för hur du rent praktiskt kan använda din grafiska profil till olika ändamål
  • Eventuell ikongrafik, mönster eller andra grafiska element


Så jobbar We dig it fram ditt grafiska uttryck

Det behövs ingen think tank i Berlin för att nå fram till ett visuellt formspråk. Vi börjar alltid med att gräva där du står. Vem är ditt varumärke? Vad står företaget för? Vad är viktigt för er och vad vill ni förknippas med? Var finns ert driv och vilken är er riktning?

Stora frågor. Ibland hittar vi svaren i din varumärkesstrategi. Ibland får vi ledtrådar från din bransch eller dina medarbetares erfarenheter. Företagets vision och värdeord kan spela en stor roll i arbetet och framförallt vill vi höra er berätta om er ambition framåt. 

Tillsammans sätter vi en moodboard så att vi har rätt koll på var era förväntningar finns. Vi diskuterar färger, vad ni tycker om och åt vilket håll ni skulle vilja vandra.

När designer sedan tar fram skisspennan är det viktigt att vi bibehåller er historik. Är det en uppdatering av befintlig grafisk profil vi jobbar på är igenkänningsgraden central, och vi får inte tappa det förtroende för ert varumärke som redan byggts upp. Vi justerar, finslipar och fräschar upp, snarare än att skapa från grunden. Resultatet blir ett modernare uttryck där alla delar i din visuella identitet stöttar ditt varumärkes unika personlighet. 

Innan vi vågar visa dig vår slutliga destination för din nya grafiska profil provtrycker vi den genom att testa att jobba ut den i olika kanaler för att se hur den blir i det verkliga livet. Kanske som en annons, som header på din webb eller som profilkläder. 

När vi känner oss nöjda poppar vi popcorn och bjuder in dig till demonstration av vårt arbete. Det brukar bli en trevlig tillställning.

Låter det som en fest du inte vill missa?

Ring Johanna när din grafiska profil börjar kännas dammig. Du kommer inte att ångra dig.