Bildstrategi för digital marknadsföring

Eftersom en bild säger mer än tusen ord är det av yttersta vikt att den säger rätt saker. Annars riskerar du att betraktaren av bilden nås av ett felaktigt intryck av den produkt, tjänst eller det varumärke som bilden pratar om. Bilder talar starkt och direkt till oss när den dyker upp och även när vi som mottagare saknar tid att ta till oss information så kommer bilder vi ser ändå att registreras. Säger bilden då rätt saker så har den lyckats så ett vitalt frö i din potentiella kund.

Vi diggar att hitta det där bilduttrycket tillsammans med våra kunder som förmedlar rätt budskap, speglar ditt varumärke och skapar förtroende för dig och ditt företag. Får vi sedan lov att stötta dig i din digitala marknadsföring och jobba ut ditt bildspråk i annonser, sociala medier, nyhetsbrev eller på din webbplats så kan du ge dig 17 på att du kommer att se en röd tråd i din kommunikation.

I den här artikeln lämnar vi tekniska bilddetaljer, som upplösning, pixlar, dpi och ppi ute i kylan. De tar vi med fotograferna när det behövs.

Skapa en unik bildbank

Du kanske någon gång har råkat på att samma bild finns på två helt olika företags webbplatser? Ibland tänker man inte så mycket på det, men när man ser samma bild på en tredje webb börjar vi förknippa sajterna med ett billigt uttryck, utan ambition att imponera på oss. Den där informationen sparas långt bak i hjärnbiblioteket och nästa gång vi letar efter lösningar på samma problem tittar vi in hos en konkurrent istället. 

Stockbilder från stora bildbanker används tyvärr flitigt. Samma skådespelare kollar oljan på en Ford, skakar hand iförd en bygghjälm, går på romantisk middag eller jobbar i snabbköp. Inget särskilt genuint uttryck för ett företag. 

Nej, vi rekommenderar istället att använda unika bilder i din marknadsföring och att du bygger upp en bildbank som harmonierar med din grafiska profil.

Spretar ditt uttryck? Vi hjälper dig med din bildstrategi.

Så jobbar We dig it med bilder och bildstrategi

Bilder är alltid rätt. Men som vanligt är vi noga med att all marknadsföring ska ha ett syfte och att det syftet mynnar ut i satta mål samt en strategi för att nå målen. Bara för att bilder talar starkt till mottagaren innebär det inte att de ska användas hur som helst och när som helst. 

I vårt nätverk av kompetenser finns fotografer av alla sorter. Vem vi anlitar beror på uppdragets omfattning, vilken typ av bilder som ska tas och behovet av utrustning och erfarenhet.

Bilder till webb

När vi pratar bild för webb snackar vi alltid pixlar. Du vet de där små rutorna som alla former i den digitala världen delas in i. Ju fler pixlar i en bild desto högre bildupplösning, alltså högre kvalitet. Vi pratar också om bildformat. För webb är PNG ett vanligt format, men det där tekniska går vi inte in på speciellt. Nu vill vi prata om själva bildmotivet.

När vi tagit fram en bild som för sitt syfte håller vad den lovar behöver bilden nå fram. Det låter kanske självklart, men att bilden blir synlig är nyckeln, a och o och avgörande. Hur bra bilden än är så gör den ingen nytta om den står i Internets källare och dammar.

Smart bildstrategi för webb boostar din SEO

Okej, lite tekniskt prat ändå… Men bara för att maskiner också diggar bilder. Ja, alla älskar ju bilder. Du, jag och sökmotorer. 

Många glömmer av kraften i att optimera sina bilder för att driva relevant trafik. Men inte du. I alla fall inte från och med nu. Med enkla medel kan dina bilder effektivisera din SEO. Här är en kort lista på vad du kan göra och varför bilder boostar din sökmotoroptimering:

  • Sökmotorer belönar sidor som innehåller en variation av element. Text, bild, video. Varför? För att dina besökare och kunder uppskattar det, och stannar längre på dina sidor. När du engagerar förstår sökmotorer att du har intressant material som matchar dina besökares sökintention. Well done! 
  • Optimerade bilder vinner. Använd moderna bildformat, som hjälper dig hålla bildernas vikt i schack. Sökmotorer rankar sidor med kort laddtid högre än webbplatser som dras med stort och tungt bildmaterial. Varför? För att dina besökare flyr om de tvingas vänta på något så enkelt som att dina bilder ska trilla in. Google följer dina besökares beteende.
  • Med bilder kan du driva trafik till sidan från dina ägda kanaler, som nyhetsbrev och sociala medier. Mer relevant trafik på din webbplats är i sig ett sätt att driva upp din ranking.
  • Sökmotoroptimera dina bilder. Använd alltid din nyckelordsfras i bildnamn och ALT-text. Så pratar du sökmotorn språk som snabbare snappar upp vad dina bilder handlar om. Då kan du också vara säker på att dina bilder syns i sökresultaten för bildsök. Synlighet = trafik.

Bilder i sociala medier

Det behövs ofta många bilder till sociala medier. Därför behöver det vara enkelt och kostnadseffektivt att få fram bra bildmaterial. Du vill ändå inte tumma för mycket på kvaliteten, sociala medier är en viktig kanal idag. Men vi får ju inte tystna bara för att vi inte har den där perfekta bilden.

Många företag använder sig numera av mobiler för att fota och filma. Nya telefoner fotar med riktigt hög kvalitet så det går utmärkt att använda i dina sociala medier. Det gäller kanske att ha det där ögat, som ser att det lirar med din bildstrategi och det där modet, att ge sig på att fota och filma med mobilen. Får du sedan dina medarbetare med på noterna och de till och med fastnar på bild har du vips kommit igång med ditt arbete med employer branding! Wow!

We dig it vet hur du ska få ut så mycket som möjligt av ditt engagemang och dina investeringar på Instagram, TikTok och Facebook och står gärna till tjänst när det kommer till att sätta innehållsstrategi för sociala medier.

Bilder för print och trycksak

När bilder ska presenteras i stora format och syftet är att varumärke eller produkter ska stoltsera på bästa sändningstid är det värt att lägga krut på att få bilderna så snygga det bara går. Här pratar vi dpi, dots per inch, när vi pratar bildupplösning och vi slänger oss med uttryck som JPG och EPS när det handlar om bildformat. 

Med hjälp av proffsfotograf med lika proffsig utrustning samt eventuell rekvisita och inhyrda fotoobjekt är är vi på rätt väg här. Det finns ett tydligt syfte med att få fram bilder i toppkvalitet även då det kostar lite mer.

När vi fotar tillsammans har vi alltid vår grafiska profil i åtanke och en att-fota-lista med oss ut på uppdrag. När vi är nöjda med de bilder vi fått in i kamerorna går vi hem och granskar vårt material innan eventuellt efterarbete av bilderna tar vid. Tillsammans bygger vi upp en unik bildbank som du kommer att ha stor glädje av i all din kommunikation. 

Sugen på att naila en bildstrategi?

Hör av dig så berättar vi mer om hur vi skulle kunna hjälpa dig och ditt företag!