Så går det till när vi designar och bygger er nya hemsida
Det är mycket att tänka på när man ska köpa en hemsida.
Allt börjar med en förstudie, där vi i en gemensam workshop landar i en hel del insikter och val.
Vem är hemsidan till för och i vilka faser är kunden när den kommer till den? Vet den mycket om er, eller ingenting?
Hur hittar de er? Vilka kanaler kommer de ifrån? Kanske är sökmotorn extra viktigt för er? Då krävs ett gediget SEO-arbete till exempel (Psst! Läs mer om SEO här).
I vår första workshop fokuserar vi på att besvara alla dessa frågor genom att använda ett ramverk som kallas för See, Think, Do, Care. Den utmanar er att ta på er utifrån glasögonen och titta på webben på ett annat sätt.
Vilken typ av material behöver exempelvis finnas där om besökaren är i en fas då den inte känner till er alls? Eller om den vet mycket om er redan, vad behöver finnas då?
Det är viktigt för oss att ni känner att ni får en genomtänkt och snygg hemsida som ni kan vara stolta över. Så vi anpassar givetvis hela projektet efter vad just ni behöver och vill ha.
Design – det andra steget för er nya hemsida
När workshopen väl är genomförd och vi fått med oss en massa härliga insikter från er, tar vi det vidare in i det som vi benämner som UX-design. De olika stegen för det kan du läsa om här, om du känner dig sugen på att fördjupa dig i vad som komma skall.
I grova drag handlar det om att sätta en sidstruktur, wireframes och så småningom kommer vi till UI-designen då vi tar fram hela färgpaletten och skapar känsla på er nya hemsida. Ljuvligt va? 🎨
WordPress och andra plattformar – vad passar er?
När designen väl sitter och vi är nöjda med flödet på hemsidan och känslan den har, är det dags att börja bygga. Det finns en hel hög CMS (Content Management System) där ute, och vi kan väl ärligt säga att vi favoriserar WordPress. En plattform som har stora möjligheter vad gäller flexibiliteten och klarar av att en designer har varit kreativ. Och det gillar vi ju!
Dessutom är WordPress en kostnadseffektiv plattform jämfört med många andra. Även för driften.
I slutet, strax innan lanseringen, är det dags för implementering av dataspårning via Tag Manager och Google Analytics, för att kunna jobba med webbanalys.
Så går det till – steg för steg 🤩
- Vi pratar utmaningar och målsättningar med den nya webben
- Genom en workshop sätter vi grunden för vad den nya hemsidan ska innehålla
- Sedan börjar vi skissa – från sidstruktur, till flöde
- Efter det kommer färg och form
- Och sedan är det äntligen dags att börja knacka kod
- Innan lansering sätter vi dit dataspårning
Behöver ni en ny hemsida?
Låt oss ta ett första möte!