Design – den kreativa ledstjärnan

I rollen som designer på We dig it får man kasta sig mellan olika typer av uppdrag. Även om vårt fokus när det gäller design ligger på det digitala, så hoppar vi gärna mellan med andra typer av designuppdrag mellan varven, så som tryckgrejer till mässor, att designa en kaffemugg eller printannonser.

Men även inom ramen för det digitala finns många olika typer av uppdrag. Grovt man kan dela in uppdragen i två olika ben – design för webb och att designa annonser för digitala kampanjer på exempelvis Google ads, Meta (Facebook/Instagram) och LinkedIn.

Det kreativa stadiet med design och copy är viktigt för oss på We dig it.

UX-design – kunskapen om användarupplevelsen

När en ny webb ska påbörjas är UX-design en superviktig kompetens. Vi vet, det finns mycket buzzwords som vi slänger oss med – men vi är också väldigt förtjusta i att förklara vad de betyder. UX-design står för User Experience och handlar om att skapa en digital produkt för en god användarupplevelse. Du kan läsa allt om UX-design i den här artikeln.

UI-design = konvertering 💜 känsla

Om UX-design då handlar om att fokusera på användarupplevelsen och konverteringarna så handlar User Interface (UI) om motsatsen till det lite fyrkantiga och strukturen. UI-design handlar om känslan du vill skapa, och vi tycker ärligt talat att båda delarna är precis lika viktiga.

Exempel på designtjänster

  • Hemsida
  • Annonser
  • Grafisk profil
  • Logga
Designer på We dig it är alltid med från start i alla projekt och möter kunden för att förstå behovet - viljen design som behövs.

Design för annonser och kampanjer

I inledningen av många projekt har designer tillsammans med copy en central roll i att skapa själva kommunikationen som vi gör annonser av i exempelvis sociala medier. En viktig del av det arbetet är att förstå vilket budskap och vilken känsla kunden är ute efter – och vad som funkar på målgruppen. När ett koncept väl är satt ska det göras ut i alla olika format som behövs för annonsering på olika plattformar – om det är reels, stories eller vanliga inlägg som ska göras till exempel.

Design är i fokus i inledningen av många projekt hos oss på We dig it.

Har ditt företag en grafisk profil på plats?

Ett hinder som vi ofta stöter på när vi träffar en ny kund om vill dra igång digital marknadsföring eller en ny hemsida är att företaget saknar en grafisk profil. En grafisk profil är liksom grunden till all din kommunikation. Den är din visuella identitet – en manual som visar hur ni ska se ut i olika format och i olika kanaler. Läs mer om vad en grafisk profil är här.

Behöver ni också lyfta er grafiskt?

Låt oss ta en kaffe och prata vidare!