Därför ska du jobba med SEO
När vi har problem av något slag vänder vi oss till (trumvirvel)… Google.
Egentligen skulle den här artikeln lika gärna kunna rundas av här. För i den inledande meningen finns faktiskt hela svaret på varför du ska jobba med SEO.
När vi behöver koll är det sökmotorernas sökmotor vi vänder oss till för råd. Vare sig det gäller rödvin på mattan, smutsiga industrilokaler, transportkostnader för avlångt gods eller ett plötsligt iskallt badrumsgolv i december. Vi frågar Google. Och Google ger oss svaren. Om du inte syns här, så ser inte dina kunder dig – även om du är bäst i ditt skrå på vad du gör.
Läs också: Så jobbar We dig it med SEO
Google ger svar och lösningar
Eller ja, det är ju snarare så att sökmotoroptimerade webbplatser ger lösningar till problem och svarar på dina sökfrågor. Google hjälper oss att se sökresultatet tydligt och räknar konstant på om ditt eller din konkurrents innehåll är mer träffsäkert än det andra.
Vi ställer sökfrågor och snabbt vill vi ha svar. Och lätt vill vi ha svar. Glöm sida två, det är för långt bort och tar för lång tid att ta sig till. Är din webbplats optimerad för att ge relevanta svar som möter upp din målgrupps sökbeteende?
Sökmotorernas resultatlistningar är viktiga också för ditt varumärke idag. Syns du inte där glöms du bort. Det gör att du tappar affärer!
The estimated click-through-rate for a business with the #1 organic position on Google is a whopping 34,2%. For a regular search ad, it’s 1,91%.
NEIL PATEL, SEO SUPERSTAR
En sökmotoroptimerad webbplats driver fler affärer
Det Neil Patel i praktiken säger i ovan citat är att om din webbplats nått första position i Googles organiska sök på en specifik sökfras, är det innehållet cirka 17 gånger mer effektivt än en annons som visas för samma sökfras.
Det organiska sökresultatet är mer attraktivt att utforska för din potentiella kund, som vanligtvis scrollar förbi annonser för att komma till ett innehåll som inte är lika krängigt. Det lönar sig därför att optimera ditt innehåll så att det blir attraktivt inte bara att läsa men också att se på i den organiska träfflistan.
Effektiv söktrafik konverterar bättre
Det är väldigt vanligt att det organiska söket som marknadsföringskanal driver störst andel trafik till en webbplats (om den är sökmotoroptimerad vill säga). Och många gånger konverterar den också bäst. WIN WIN! Det finns därför ett stort värde i att jobba med SEO.
Googles SERP är dina kunders första intryck av dig
Google’s Search Engine Results Page är många gånger ditt ansikte utåt. Sökresultatet för ditt varumärke, webbplats och erbjudande är därför klart värt att vårda! Hur har du författat dina sidtitlar? Hur ser din URL-strategi ut? Och metabeskrivningarna, väcker de nyfikenhet som gör att fler blir taggade på att ta del av ditt innehåll?
Ju fler klick ditt innehåll får för en specifik sökfras, desto högre kommer du att ranka eftersom Googles AI då uppfattar att din webbplats ger bra svar för just den sökfrasen. Google ser att du är relevant. Och Google fullkomligt älskar relevans!
Skapar du effektivt innehåll för att driva relevant trafik som genererar affärer?
Vi diggar SEO! Hör med oss om hur du kan komma igång och jobba med SEO.
Läs om hur We dig it jobbar med SEO.
Summa summarum – därför ska du jobba med SEO:
- I vår digitala värld letar vi svar på frågor, köpfrågor och problem online. Vi vänder oss till sökmotorerna.
- Syns du inte i sökresultatet är du svår att upptäcka. Dina kunder tar sig inte tid att leta.
- SEO är en effektiv trafikkälla.
- Trafiken från det organiska söket konverterar ofta riktigt bra.
- Med en sökmotoroptimerad webbplats vinner du fler affärer.
- Googles SERP är ditt digitala ansikte utåt.
Vill du ha hjälp med din SEO?
Låt oss ta ett första möte!