Så fungerar Google sök
Har du funderat över hur du kan komma högt upp i flödet när en person söker efter något där du eller din produkt eller tjänst är svaret på frågan? Det finns egentligen två olika sätt att förverkliga dina drömmar – via annonsering på Google sök eller via arbete med organiskt sökmotoroptimering (också kallat SEO). Organisk sökmotoroptimering är mer en långsiktig investering där du genom att jobba upp en hemsidas innehåll utifrån SEO-tänk kan synas i Googles svarsflöde. Längs med vägen, eller som ett komplement till det organiska söket, finns också möjligheten att jobba med köpt sök via Google ads. Ofta är det en väg att snabbt få in relevant trafik till hemsidan.
Är du svaret på frågan? 🤔
Google sök handlar om att fånga människor som är ute och googlar efter något specifikt – en tjänst eller produkt som de har kommit till insikt om att de är i behov av. Vi brukar prata om att den här målgruppen har en hög intention och därför är väldigt viktiga att fånga upp, om du är svaret på deras fråga vill säga. Google känner av om din webb inte är svaret på frågan, så det är ingen mening att fuska.
Målgruppsanalys och konverteringsoptimering
För att få en insiktsfull bild om din målgrupps motivation gör vi en noggrann sökords- och målgruppsanalys. Genom den kan vi ta reda på mer om deras behov, beteende och det bästa tillfället för att din verksamhet att bli sedd.
Det första steget är att få kunden att integrera med dig genom till exempel ett klick. Sedan är det leads och konverteringar som är de viktigaste delarna för att samla insikter och data om kunden som således förflyttas längre ner i “tratten”, mot det vi kallar för en konvertering.
Så gör vi det – steg för steg
- Sökordsanalys och målgruppsanalys
- Uppsättning av annonskonto (vid behov)
- Kampanjstrategi
- Annonsinnehåll
- Konverteringsspårning
- Kampanjoptimering
- Rapportering månadsvis
Verkar Google sök vara något för er?
Låt oss ta ett första möte!