Annonsering på Google ads
Det finns inte många actions på nätet idag som inte på något sätt involverar Google. Annonsering på Google ads ger oss möjligheten att skapa annonser för dig som visas ut på olika sätt, utifrån olika beteenden hos människor, och här handlar det om att förstå möjligheterna du har. Om du är i behov av att snabbt öka trafiken in till din hemsida är betald marknadsföring (även kallat PPC, Pay Per Click), ett smart första steg. Det är här Googles betalda plattformar kommer in.

Annonsering på Google ads ger många möjligheter
Om du driver en e-handel och är i behov av att visa upp dina produkter i människors flöden är Google shopping rätt väg att gå. Här har du en möjlighet att fronta din produkt aktivt mot användare som är ute och surfar och är shoppingsugna. Om du istället är ute efter att synas när människor är ute och ”googlar” saker och du vill dyka upp med just ditt erbjudande, för att din produkt/tjänst är rätt var på frågan. Ja, då är det Google sök som gäller.
Här kan vi också rekommendera att du börjar fundera över om sökmotoroptimering på Google är en strategi som bör finnas med som insats i din marknadsplan. Du vet när du dyker upp organiskt i människors sökresultat. Men det är annan läsning det, som du kan ta del av här.

Google display – ett nätverk med tusen möjligheter
När det gäller annonsering på Google ads är det lite som en värld full av möjligheter att upptäcka. Och det finns faktiskt möjligheter att inte fokusera så mycket på konverteringar och köp – jo, det är sant – utan även chansen att nå människor för att bygga varumärke. Det gör du via Google display – det vi kallar Google display-nätverket. Här kan vi sätta upp annonser som sedan visas ut mot din målgrupp där de befinner sig digitalt – exempelvis på en blogg, en lokal nyhetstidnings hemsida eller kanske på en e-handel eller i en välanvänd dejting-app.
Google lär sig snabbt var just din målgrupp befinner sig och visar upp din annons mot rätt människor. Vår specialist Chris brukar kalla det för mjuk trafik, det vill säga trafik som oftast inte skapar så mycket konverteringar utan ökar medvetenheten och igenkänningen om ditt varumärke.
Steg för steg – så gör vi det 🙂
- Analys av ditt företags mål och utmaningar
- Målgruppsanalys
- Sätta strategin
- Ta fram material för annonsering
- Uppsättning av kampanj
- Optimering
- Rapportering
Verkar Google ads vara något för dig?
Låt oss ta ett första möte och diskutera dina mål.