Ett modernare varumärke för Pausit

Bakgrund

Sedan 2009, när första versionen av Pausits programvara för smart pausgympa lanserades, marknadsför de en digital produkt som hjälpt många stora arbetsgivare att stötta sina medarbetare till bättre kontorshälsa.

De hittade till We dig it när de stod inför en modernisering av sin etablerade lösning, de där viktiga pauserna i kontorslandskapens stillasittande vardag behövde ett lyft. De skulle gå från pausgympa via en fast installation utförd av IT-avdelningar till en bred hälsoapp (tillgänglig också för privatpersoner) via en molnbaserad webbapp.

Ambitionen var tydlig. Ökad tillgänglighet, förbättrat utbud, hjälpa fler att undvika skador som kommer av en monoton arbetsdag, med ett trevligt och peppande tilltal. 

Man kan säga att de snubblade över oss, eller att Johanna (chefen) snubblade över dem. Vi delar nämligen kontorsmiljö på Creative House i Örebro, och endast 5,3 meter skilde oss åt.

Vi slöt snabbt upp kring Pausits utmaningar och ställde oss flera frågor: 

  • Vilken känsla ska den ge användaren och hur ska den se ut?
  • Vem ska Pausit vara? Och vem ska vi vara till för?
  • Vad vet dagens användare som vi behöver veta?
  • Vad ska den nya digitala produkten heta? 

Lösning

Vi började med att arbeta med namnet för den nya applikationen och de olika modulerna som skulle utgöra innehållet. Det blev Pausit Coach. Så självklart! Vi skulle vara en coach –  som peppar och påminner om det goda i rörelsepauser. 

Samtidigt skissade vi användarflöden och testade färg och form i nära samarbete mellan designer, Niklas och Micke på Pausit och deras utvecklingsteam på Nornio. Det mesta behövde piffas upp för att nå målet om modernisering, loggan och den grafiska profilen var inga undantag.

När strukturen började sitta kunde också tilltalet ta form. UX-writer kopplades in och den coachande tonaliteten växte fram.

Redan efter första mötet med We dig it insåg vi vilken enorm kompetens de har inom digital strategi och marknadsföring, med tankar och idéer vi aldrig hade kommit i närheten av på egen hand. 

Niklas Palmér
VD och grundare
Pausit

Plötsligt kändes webben i behov av ett lyft. Det passar sig ju inte att marknadsföra en modern produkt med en omodern webb… Ytterligare designer kopplades in tillsammans med SEO-specialist som bollplank för sidstruktur. Vi ritade om enligt den nya grafiska profilen och copywriter såg till att tonaliteten fick rätt spänst även här. 

Vi fungerade som en partner genom hela utvecklingen och bidrog kanske mest med att förutse behov och sen snabbt koppla in rätt kompetens för de olika uppdragen. We dig it är en liten byrå, men vi kan verka stora eftersom vi har ett brett nätverk av slipade specialister som hoppar in i projekt där de behövs. 

Samarbetet med Pausit fortsätter. Med digital marknadsföring, sociala medier, sökmotoroptimering, spårning med cross domain tracking, innehållsproduktion, designutveckling och filmproduktion. 

Resultat

Så hur skapade vi värde för Pausit?

Kort och gott stavas det ett modernare varumärke. Ett annat sätt att beskriva det är att vi hjälpte dem att göra verklighet av sin ambition – att skapa en interaktiv och användarvänlig produkt som gör det möjligt för fler att ta del av Pausits samlade kunskap. På ett enkelt, schysst och kul sätt. Som på kuppen motar stillasittandets alla baksidor i grind.

Man skulle kunna säga att vi stöttade upp i förflyttningen från pausgymnastik via IT-avdelningen till en hälsoapp i molnet. 

Testa Pausit Coach här. Du får 21-dagars gratis provperiod. 

Team

Johanna, strateg & projektledare
Peter, UX/UI-design Pausit Coach
Nils, UX design, Pausit.se
Nonny, copywriter, UX writer Mr. Stevens
Elias, SEO-specialist
Simon, webbutvecklare CodePilot, utveckling av pausit.se
Chris Neighbors, digital marknadsföringsspecialist
Sofia Axelson, content manager

Behöver du ett målmedvetet bollplank för din digitala strategi? Ett team som springer på din ambition? Slå oss en signal så ser vi om vi är rätt för varandra.